Home Shaklee Parents Tips Travel My Love Misc

Monday 24 September 2018

Kehamilan Jarak Dekat. So?

سْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

Hi Uols, lama rasanya menyepi. Sibuk melayan morning sickness yang baru slow-slow nak hilang ni. Ye, Kea preggy lagi. Walaupun si montel tu baru mencecah setahun 4 bulan. Allah nak bagi rezeki, siapalah kita nak menidakkan kehendakNya. Walaupun diluar jangkaan, tapi Kea redha. Nak buat macam mana, orang kata rezeki jangan ditolak musuh jangan dicari. Apatah lagi nak bermusuh dengan pemberi rezeki. Nauzubillah

Penerimaan? Hmm. Ramai yang tanya ok ke pregnant lagi. Yang tu kecik lagi. Yang kecam pun ada jugak. Mulut manusia, mana boleh nak tutup semua. Tak dinafikan masa mula-mula tahu pun Kea agak reluctant and macam taknak terima hakikat. Yela, Sara pn kecik lagi (walaiupun size dia da macam 2 tahun. Pakai baju size dua ok), penat pregnant and berpantang pun tak hilang lagi. Kea agak hesitate untuk rasa gembira. Ada certain-certain masa Kea menangis sebab tak tahan penatnya morning sickness setiap kali pregnant. Sometimes, Kea akan membisu je kat rumah. Sebab takde hati nak cakap ngan sape-sape pun (berdosanya aku). 

Mr D banyak mainkan peranan. memang dia ikut je kerenah mood swing Kea ni. The funny part is, kadang-kadang Kea boleh nampak dia hilang sabar tapi dia pendam je (thank you so much honey). Pada Kea, memang Kea totally blame him. Dah tu nak blame sape? Masa ni Kea dalam denial state yang mana pada Kea dia je salah. 

 Hasil carian imej untuk pregnancy enjoy every moments

But, times flew right? So, some of his word make me realize. Anak itu rezeki. Sebaik mana kita merancang, rancangan Dia itu lebih sempurna. Siapa kita untuk menidakkan apa yang Dia kurniakan pada kita. Alhamdulillah masuk 4 bulan usia kandungan Kea da start boleh terima dan bersyukur dengan rezeki yang Allah kurniakan pada Kea. Masa tu, kea dah start rasa soft kick dan tolakan manja dari baby (lets call pumpkin) dalam perut Kea.

Sekarang ni, walaupun kadang-kadang terselit rasa nak give up and rasa down Kea akan cepat-cepat fikir "my pumpkin i cant wait to have you". Sepanjang kehamilan  ni Kea belajar satu perkara, walau macam mana kita cuba tolak takdir Allah, tak mungkin kita mampu melawan ketentuanNya. Once kita dah belajar menerima, sekaligus rasa ketenangan tu hadir tanpa dipaksa. Pedulikan apa orang nak cakap apa, pandanglah sesuatu perkara tu dari sudut yang berbeza insyaAllah kita akan dapat lihat keindahan setiap perjalanan dan perkara yang Dia dah aturkan untuk kita.

Kita tak mampu nak puaskan hati semua orang. Cukuplah kita puaskan hati kita dan orang-orang yang sepatutnya kita gembirakan mereka. So mommies kat luar sana yang dalam dilema, jarak kehamilan dekat ke anak sorang setahun ke jangan risau ke. Put aside all the negative vibe. Support dari family terutamanya suami tu lagi penting dari nak fikir apa orang cakap. Kalau dengar ayat-ayat yang tak sedap didengar tu abaikan je.

Hasil carian imej untuk keep calm and love yourself

Kea doakan to all expecting mommies, semoga dipermudahkan segala urusan bersalin dan berpantang. Semoga baby and mommy pn sihat walafiat sepanjang masa. Just enjoy your pregnancy. Jangan lupa ambik makanan yang berkhasiat and maintain jelita ok.

Saya yang menulis

Kea Nordin


No comments:

Post a Comment

ALL COPYRIGHT RESERVED TO KEAFIRZA @ 2018